som en weekend, som en eat, pray, love.

jag hade svårt att somna. hjärtat började plötsligt slå hårda slag igen. kroppen gjorde ont. jag frös. jag fryser ännu. tänker, det kommer nog ta en vecka eller två, att känna sig hälsosam och glad igen. för om en spenderar en hel vecka, eller sex dagar närmare bestämt med att känna stressen som en stalker efter en, kommenterar var händelse och startar varje dag med en flodvåg utav orosmåln, tankar och hjärtont, då tar det nog minst lika lång tid att få tillbaka andetagen igen. men jag vet hur. för ett par dagar sedan viste jag inte, men nu jag vet hur
 ♡ ♡ ♡ ♡ 

det jag var rädd för att förlora, när alla planer gick i kras och jag stod där, i ett hem som doftade illa, annorlunda och otryggt, var min raka väg till lyckan, som jag nämnde i förra inlägget mitt. jag såg så klart, en tunnel, och i slutet, en sol. men bit för bit falerade bilden, det blev inget vipassana, inget mera jobb på den meditativa farmen, inget yoga-retreat. jag visste inte längre vem som skulle stå där i slutet utav tunneln, och inte heller vad som skulle leda mig dit.

alldeles, alldeles vilsen. med hemlängtan i bröstet, så stark att, när jag "råkade" klicka upp ett bloopers-avsnitt utav vänner, tv-serien jag förknippar med december, lussekatter, clementiner, julté från ica och min syster i mamma och pappas stora, fluffiga beiga vardagsrumssoffa började gråta, panikgråta, storgråta. det varade bara i ungefär trettio sekunder men det kom liksom från ingenstans i en sådan kraft att jag, efter trettio sekunder av hjärtont stannade upp utav förvåning. jisses, tänkte jag, jag längtar verkligen hem.

sedan gårdagens inlägg så har en känsla utav hopp, tro och ro börjat gro i mig. starkare och starkare för varje timma. mamma ringde. det är jämt så vettigt att prata med henne då hon både är coach, i yrket, och mamma (som väl också kan beskrivas som en typ av coach?). sedan kom natten, och morgonen, och denna dag som har spenderats på ett väldans fint sätt i hop med annie och hennes dotter som jag alltså wwoofat hos i en vecka. och nu sitter jag här. ett vinglas står bredvid mig, vatten med granatäpplekärnor och kuber utav dyr mango. ur ungnen serverade jag mig själv rostad pumpa, morot, lök och broccolli med mandlar, avocado-olja (välsingar hen som glömde kvar sin flaska i köksskåpet) och som serveras med hummus, sallad och, ja, vet ni vad? jag välsningar maten jag äter, eller snarare tackar. tackar och önskar maten att ge mig energi, styrka och fysisk glädje. hur jag kom på att jag skulle tacka mina måltider är en lång historia, för en annan dag men jag kan säga så mycket som att jag är fullkomligt bestämd på att det faktiskt gör skillnad, att tacka i stället för att inte tacka för födan alltså. 

jag känner mig som liz i filmen, och boken eat, pray, love. ni vet den scenen när hon sitter på ett trägolv i rom och äter en vackert upplagd sparris-rätt och läser tidningen? ensam, pirrig, och rofylld. jag tycker också att ensamheten känns pirrig nu. jag är så himla medveten om att jag faktiskt är själv, just i kväll. alldeles, alldeles själv. för första gången sedan min resas början.

jag har hyrt en egen lya via airbnb, det är ett litet hus med ett litet kök, ett sovrum med en säng som ser ut som himmelen självt och ett vardagsrum med matbord, tv och en soffa som precis är lagom för att jag ska kunna ligga med huvudet och fötterna på varsitt armstöd när jag ser på gamla avsnitt utav GIRLS och tänker på hur mycket brooklyn liknar wellington ändå. 

det är så värt det. pengar har jag kvar. det är så värt det. efter snart tre månader utav billiga måltider, tung rygsäck, nya äventyr varje dag, nya människor varje dag, nya platser att föröska göra om till ett hem trots den korta vistelsen - varje dag. likt eat, pray, love så tänker jag nu trolla om känslan att vara strandad-i-wellington till en självklar vistelse i en väldigt, väldigt vacker stag. liz lärde känna nya människor i rom, skaffade sig sig ett favoritcafé och gjorde små turist-vistelser till närliggande städer när hom behövde utrymme. en månadslång weekend-resa. det vill jag ha. jag vill ha caféer där jag kan dricka en "flat white with soymilk, please" och tjuvlyssna på snabba konversationer vid bordet bredvid, jag vill ha strandpromenader där jag kan lyssna på min tillfälliga favoritpodcast (också mer om den en annan gång) och jag vill ha morgonmeditationer, kanske yoga, om kroppen vill, kanske skriva, om själen vill. för det är nog precis det som behövs i mitt liv just nu. 

jag är inte längre rädd för att förlora. jag är snarare ivrig, och glad att skapa. skapa en ny väg. ta ett steg i taget och skapa vägen när jag går i stället för att lägga ut den framför mig, och börja gå sedan. kalla det mindfulness om ni vill, men det känns så b-r-a i mig att tänka så. det känns så b-r-a i mig nu. och ja, hemlängtan bor i mig ännu, och det kommer bestämt ta minst en vecka, minsann innan jag känner mig i ro igen. men jag är inte längre rädd. jag är glad. och redo att skapa, steg för steg och dag för dag.

ps. tack mamma och pappa och michaela för att ni ser mig fastän jag är på andra sidan jorden. det betyder så mycket. kärlek. / 


Kommentarer
Postat av: Emilia

Blir så inspirerad av dig! Eat pray and love är min absoluta favoritbok och favoritfilm, och jag drömmer själv om att ha det tankesättet som du nu ger dig in i, och att göra en liknande resa som Liz gjorde.

Jag har påbörjat den, men den är inte helt färdig.

Kram!

2015-11-14 @ 11:46:59
URL: http://eewmiliaa.blogg.se
Postat av: Amanda Cleréus

jag får alltid upp ögonen för världen när jag läser vad du skriver och är med om, jag gillar det! tack!

2015-11-16 @ 17:31:07
URL: http://amandaclereus.blo.gg/
Postat av: Emilia

Hej!
Här kommer en lista med lite tips på saker, platser, cafe etc:

Ubud:
Älskar denna plats, det ligger en sorts bohemisk aura över just Ubud känns det som, här kan man gå bland risfälten, gå på yoga, meditera, strosa runt i den vackra staden samt äta nyttig och extremt god mat! Människorna är så välkomnande och snälla dessutom!

Gator och shopping:
Jalan Raya är "huvudgatan" i Ubud.
Mycket trafik men också mycket affärer och restauranger och café.
Sen så är det en lite större gata brevid som heter Jl. Wenara Wara men kallas Monkey Forrest Road där det är mer av shopping och mat, längst ner på gatan ligger också Monkey Forrest där man kan se apor.
Och om man går lite avsides så kommer man till två utav mina favoritgator, Jl. Dewisita och Jl. Hanoman, så himla mysiga gator!
Sedan så får ni inte missa marknaden som är varje dag! Kom typ tidigt på morgonen/förmiddagen eller runt klockan ett för då är det inte så mkt folk!

Cafe och resturang:
Mitt absoluta ställe heter Art Cafe och ligger i mitten på Monkey Forrest Rd. Litet men väldigt mysigt, serverar goda smoothies och god mat och har livemusik på onsdagar!
Cafe Vespa som ligger i Penestanan Kaja där jag bodde.
Clear Cafe - Jalan Raya
Cafe Havanna - en kubansk resturang som ligger på Jl. Dewisita
Kafe - Jl. Hanoman

Två bra yogaställen är Yoga Barn, samt Intuitiveflow som ligger uppe i Penestanan som är en del utav Ubud.

Sevärdheter: Tegenungan Waterfall, ett vattenfall ca 3 mil från Ubud, kostar 10 000 rupiah att komma in och bada, men det är det värt!
Tegalalang Rice Paddies - ett stort risfält ca 15-20 min från Ubud, man kan gå runt bland fälten och det är så kul!
Det är även fint att bara cykla runt kring Ubud då det är väldigt vackert överallt!

Rafting i Ayung-floden är också superkul!
Samt att bestiga Mount Batur - man börjar gå upp för vulkanen 03.30 för att sedan se soluppgången, sjukt jobbigt men verkligen värt det!

Andra städer och ställen:

Kuta - partystaden på Bali.
Massa med klubbar och stora affärer, har också en lång strand med en massa surfing!
Padang Padang Beach - en litet ställe med fina stränder som ligger längst ner på Bali!
Här spelade dom även in strand scenerna till Eat pray & love :)
Uluwatu - ligger i närheten av Padang och har ett stort tempel vid havet som är väldigt fint och många stränder.
I närheten så ligger också Dreamland Beach och det är nog den bästa stranden jag har varit på någonsin! Så stort och lugnt och havet var korallblått.
Lovina - ligger i norra Bali och här kan man titta på delfiner!
Seminyak - ligger alldeles vid Kuta och har också många klubbar men är lite lugnare! Har en bra strand med en massa småhak!

Gili Islands

Tre öar som ligger utanför Lombok som är en annan ö i Indonesien, tar typ 1 och en halvtimme med båt från Bali.
Det finns Gili Air, Gili Meno och Gili Trawangan.
Gili Trawangan är själva "partyön" och störst, sedan är dom andra öarna lite mindre men väldigt vackra med.
Vi bodde på ett hostel som heter La Boheme som jag gillar supermycket!
Fräscht och man får gratis pannkakor 24/7 och de arrangerar saker man kan göra med hostelet, vi åkte t.ex. ut och snorklade en dag!
Är dock lite dyrare än andra ställen men lätt värt det!
Man kan också hyra cyklar och cykla runt ön vilket tar typ 1 timme att göra. Sen hänga vid stranden.

Andra ställen att besöka är också: Changgu, Nusa Lembongan, Balangan, Amed, Denpasar m.m

Bästa sättet att ta sig runt är med en scooter, sedan så är det också billigt att ta Shuttle bus eller taxi! Pruta mycket dock!

Mycket text, men ville dela med mig utav det då Bali är så fantastiskt fint på så många sätt. Både kulturen och min upplevelse där gjorde att jag växte som person.

Ska bli så fint att få se hur din resa utvecklar sig!

Kramar!

2015-11-19 @ 22:24:52
URL: http://eewmiliaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0