om att designa sitt eget äventyr.

 
 
 ☮ ☮ ☮ ☮ ☮ 

F R Å G A | finaste hannah! jag måste fråga. jag ska antagligen åka till sydostasien/australien/nya zeeland (oklart ännu) i vinter. själv som du. jag bara måste komma iväg, du vet hur kroppen kräver det? men jag vet inte hur. var. vad jag ska göra. om jag ska vara på ett ställe hela tiden eller några stycken eller mer backpacka runt. jag vill se en annan del av världen, leva ett annat liv för ett tag. inte lika länge som dig tror jag, en-två-tre månader kanske. men jag undrar. hur tänkte du när du valde nya zeeland? förstår att du inte har planerat i detalj men vad tror du att du kommer ägna dig åt under din resa? och hur påverkades dina val av att du ska resa själv? fint om du vill svara. jag har följt dig sen coffeeworld's början och tycker så så mycket om dig och allt du skriver. <3



åh. jag förstår hur du känner. det finns de som är ganska imponerade över hur jag valt att resa utomlands, själv. men sanningen är att jag inte har något annat val. jag vet inget annat än att jag måste. jag. måste. göra. det. här. hela kroppen skrek när jag tänkte på att gå tillbaka till plugget i höst. och den skriker ännu. det får bli senare. nu behöver jag vara själv, någon annan stans. för ORKAR helt ärligt inte mer kärlekskrångel, pluggstress och v-a-r-d-a-g. jag behöver en resa och jag behöver den nu.

jag har en ombokningsbar flygbiljett som tar mig hem från nz i april nästa år. men, beroende på hur mycket pengar jag lägger på de första månaderna så kan det bli tidigare. jag planerar alltså på att vara i väg 4-6 månader ungefär. hittills har jag bara planerat de första par månaderna, jag har skrivit ner en liten önskelista på platser och aktiviteter att bocka av, både på syd-ön och nord-ön och det är väl den jag tänker gå efter. jag är ganska äventyrslusten av mig och älskar allt som heter hav, berg, utsikter och vackra vyer. tänker besöka många nationalparker och gå olika vandringsleder, men även åka på valsafari, hoppa bungyjump och sådant turistigt. på vissa platser planerar jag att stanna en längre tid. bara vara i ett par veckor. läsa böcker. tänka. promenera. meditera. 

att det just blev nya zeeland är inte helt min förtjänst. jag skulle egentligen åka med klara. hon är också sagan om ringen-fan, precis som jag och pratade ofta om de vackra landskapen som hon ville besöka. vi började dagdrömma om resan tillsammans och när vi skildes åt i början av sommaren så var det ganska så bestämt att det var en resa till NZ vi ville göra i höst. idéen växte i mig. jag som hade haft en så tuff vår ville inget hellre än att åka i väg, så när hon en dag sa att hon ändrat sig tog jag drömmen i egna händer och började göra research och planera. och det var då jag blev kär. alltså, kolla på pinterest, googla, läs bloggarna och du ska få se. SÅ OTROLIGT VACKERT NYA ZEELAND ÄR. jag vill bita mig i stortån av förtjusning varje gång jag ser bergen, dalarna och de stjärnklara himlarna!!

som jag skrev ovan så händer det att människor tycker jag är tuff som reser själv, men från mitt perspektiv är det egentligen precis tvärt om. i mitt eget sälskap är jag jämt i min comfortzone. att resa med andra däremot, hjälp så kravfyllt det kan bli då! jag är väldigt trygg i mitt eget sälskap, så att resa själv, det känns mer bekvämt än något annat. 

till dig, eller någon annan som känner för att äventyra lite i höst och behöver hjälp med att, liksom komma i gång kommer här ett gäng tips:

✈ hej pinterest!! | sök runt bland olika resemål som du är nyfiken på. kanske tokyo eller new york? sydamerika eller brasilien? en tur runt i asien? volontära i afrika? eller varför inte nya zeeland, indonesien eller australien? tänk inte mer än INSPIRATION just nu. låt dig inspireras. gör en mapp med alla dina drömresemål och sök dig fram efter vad som lockar dig mest. 

✈ se inåt | varför behöver du resa? vad kan resan göra för dig? själv behöver jag perspektiv. perspektiv på allt som är hemma. jag behöver stänga av mig från sverige och min värld här så mycket det bara går och se vem jag är utanför normerna, idealen, samhällets osynliga regler och krav. dessutom behöver jag komma över. komma över trasiga hjärtan och svidande sår. vare sig det är jag själv eller andra som skadat mig. därför tror jag att jag valt en plats där vackra vyer och självsamhet är stort fokus (till skillnad från människor och fest). 

✈ d i s k u t e r a | prata ut om dina känslor, funderingar, tankar, idéer och rädslor med någon som kan hjälpa dig finna en riktning. kanske mamma eller morfar, kanske en kurator eller psykolog, kanske en vän, eller kanske mig? jag hjälper gärna till och bolla idéer (i sådana fall: följ min facebook-sida och skriv ett meddelande till mig där). det kan vara väldans hjälpsamt att sortera ut alla tankar och på så vis komma fram till vad för resa du egentligen är ute efter.

✈ KOM I HÅG | att det här är DIN resa. ingen ska få lov att säga till dig hur den ska se ut, vad du borde eller inte borde göra och vilka personliga gränser du bör tänja. självklart är det utmanande för mig att resa till NZ, och jag skulle absolut utmana mig mer genom att resa med ett stort gäng andra människor, bo på hostel fulla av andra äventyrarkidz. men någon måtta får det vara. det är bara en själv som vet hur stora steg utanför comfortzonen en är redo att ta. 

✈ börja planera. | om ens bara på skoj! så fort du fått en idé om hur du vill att ditt äventyr ska se ut, börja planera. det är ett jättebra sätt att känna på hur det skulle vara att genomföra äventyret. kika på platser du vill åka till och vad du vill göra där. googla, läs forum och bli medlem i olika fb-grupper (såsom "svenskar i nya zeeland") för att läsa vad andra funderar på gällande sin resa. 

✈ OCH DU? | och om du inte trivs på din resa - åk hem. det är okej. att bara ge sig i väg är ett stort steg. och det kan i bland vara äventyr nog. en vet aldrig förrän en provat, eller hur? så. börja på pinterest. tag ett steg i taget. försök stänga ute borden, måsten och känn, känn, känn efter vad du, du, DU vill!! jag finns här och hjälper gärna. ställ en fråga nedan eller klicka dig in på min fb-sida och ställ en fråga där. och tusen tack för de fina orden om mig och mina skriverier, blir så himla varm och pirrigt glad. så fint av dig. TACK ♥ 

Kommentarer
Postat av: Katrine

Hei! Takk for et fint innlegg. Jeg er på utveksling i Singapore nå og skal være her til november. Fint å lese tipsene dine, det var inspirerende å lese. Etter eksamener har jeg en måned til å reise, og jeg vet enda ikke helt hva jeg skal fylle tiden med. Etter å ha lest dette ble jeg mer innstilt på å heller bruke lenger tid på ett sted i stedet for å reise til mange forskjellige land. For det er det jeg egentlig vil. Reising kan også bli stressende og slitsomt når man ikke kjenner kulturen og språket. Den første måneden her har vært mer utfordrende enn jeg hadde trodd, med tanke på veldig mye tid alene og redsel for å ta kontakt med andre. Det er vanskelig å føle at noen kan ha glede av å bli kjent med meg. Vanligvis liker jeg å være i mitt eget selskap, men nå har det blitt veldig mye av meg og tankene mine. Det er mye jeg savner hjemme, og derfor har jeg også blitt mer bevisst på hva som er viktig for meg. Jeg tror likevel det å reise alene kan være en veldig bra ting, man kan føle seg fri og selvstendig og bli bedre kjent med den man er. Noen dager føler jeg at jeg er der jeg burde være, andre dager ikke. Og det er sant at det er lov å dra hjem, noen ganger tenker jeg på å dra hjem tidligere, men det vil tiden vise. Samtidig er det så mye spennende steder å se og mye å oppleve. håper du skjønner norsken min. Uansett, lykke til ut i verden! Gleder meg til å høre mer om reisen din og hvordan du opplever å være på reise alene.

2015-09-02 @ 15:23:44
Postat av: Börje

Hej Hanna!
Du är modig som åker ensam men det är skönt att kunna bestämma själv utan andras viljor, det tycker jag också. Så inspirerande att läsa det du skriver, och jag vill också ge mej iväg bort från Sverige. Men är väl för gammal (kanske). Underbart att se andra platser är det i alla fall. Lycka till på din resa. Ser fram mot att höra hur du har det därute sen.

2015-09-02 @ 20:19:57
URL: http://www.ugglan.panatet.se
Postat av: A

Du ska bara veta hur pepp jag blir på att dra iväg en sväng jag med. Speciellt nu när det är höst och känslan i kroppen liksom vänder ut o in på så mycket, drömmar gör sig påminda och insikten kommer till en som så många gånger förr-att det inte är någon annan än jag själv som kan förverkliga dem. På hösten blir man ju lite mer ta-tag i saker-nu kör vi -benägen. Jag ska också googla o se varåt detta leder:)
Exakt som du, känner jag att en resa med sällskap innebär MINST dubbelt så mycket krav som en ensamresa.
Jag åkte till London ensam i somras å folk tyckte jag var modig och säkert lite knäpp och kunde knappt förstå vad jag skulle pyssla med därborta, helt ensam, och då insåg jag att vår definition av mod var helt olika. Det var den bästa tripp jag någonsin gjort och nu drömmer jag mig bort till fler platser o per automatik inkluderar jag ingen, förutom mig själv och mitt bagage och de människor som redan finns på platsen jag ska komma till, som jag aldrig i mitt liv mött, dem som inte förväntar sig något av mig, som inte räknar med mig, som inte tror att de känner mig. Jag förstår dig som åker på en så mycket större o mäktigare resa till vackraste nz ensam.
Det är ändå bara du som ska ta in alla intryck, känna det som känns och gå på de vägar Du vill.

2015-09-03 @ 16:22:33
Postat av: kattis

åh hannah. du förstår inte. min vecka har varit ett enda virrvarr. dimmig och förvirrad och tusen omöjliga tankar. dina ord som talade till mitt hjärta och min chefs nekande till tjänstledighet. jag fick ingen ordning, ville svara på dina ord men visste inte vad. ville säga mer än tack. men ikväll har något hänt. det pirrar och rusar i mig och jag vet, det är här jag måste vara. i ruset. jag tror att jag vet nu. jag tror att jag måste säga upp mig från mitt jobb och bege mig iväg på en längre resa. utan tydligt slut. en månads semester räcker inte. det är inte semester jag behöver. jag behöver leva ett annat liv.

hannah. förstår du vilken kraft du har? när du träffar en tvillingsjäl med dina ord. det är så litet men: tack. det är så himla himla snällt av dig att svara så här genomtänkt och innerligt på mina frågor. mitt i allt annat, att du tog dig tid. TACK <3

2015-09-08 @ 22:40:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0