att stå på toppen av allt och känna mäktigheten ända in i det innersta.

M Å N D A G | för en vecka sedan kom jag hem från en lång, solig och mysig långhelg på gotland. vackra vyer, god mat, bra podcasts i mina lurar, fina fik, god föda och mysigt sälskap. på utsidan skulle säkert alla mina vykort från resan ses som underbara, och den som kikat på min instagram kanske har tänkt "vilken underbar resa hon verkar ha". och åh, det var verkligen en F-I-N resa. men faktum är, att jag mådde så himla dåligt under de där dagarna. jag trodde att det var PMS, men egentligen vet jag ännu inte varför. kanske är det bara mycket nu. vad vet jag. 

hur som haver bestämde jag mig för att återgå till de där sakerna som jag, med säkerhet vet får mig att må bra, att samla upp dem i mitt liv igen, och se till att jag får vara med om alla minst en gång om veckan, men gärna helst varje dag. här kommer en lista:

✿ läsa. just nu läset jag Harry Potter and the Order of the Pheonix, snart är den slut och då tänkte jag hugga in i faktaböcker inspirerade av psykologi och beteendevetenskap. självhjälpsböcker av forskare, sådant klychigt men ändå så smart att läsa när en behöver styra upp i sitt inre. 

✿ springa. att motionera är viktigt för allas välmående, och jag tror att det är extra viktigt för mig. jag ser min pappa bli allt mer trött och deppigare när han inte rör på sig. vi båda är liksom konstruerade för att varje dag använda våra kroppar i någon form av träning. att springa varje dag orkar inte kroppen med, särskilt eftersom jag är ganska tävlingsinriktad när det kommer till min löpning och gärna vill slå mina tider och så vidare. men ofta. med en podcast i lurarna, rock n' rolling the seventies eller bara tystnaden. höra havsbrus, prassel från äppelträdens tidigt fallande löv och skratten från barnen i lekparken.

✿meditera. så fort jag kom hem från gotland började jag en intensiv utmaning för att komma tillbaka i meditationens värld igen. jag mediterade i tjugo minuter morgon och kväll för att nu, under helgens gång kunna korta ner allt lite. i morse mediterade jag i 11 minuter och jag ska försöka fånga solnedgången och meditera i kväll igen, i går mediterade jag inte alls. meditationen hjälper mig att tänka klarare, att fokusera på det som är viktigt, minska stress och får mig att känna mer kärlek - till mig själv och andra.

✿ yoga. för mig är yoga kärlek och lugn. jag får i bland dra mig ur sängen, men när jag tänt några ljus, kanske lite rökelse, kysst kalkstenen från gotland som jag lite religöst håller om för att minnas att i smärta finns det även vackra ting, även i en svidande gotlandsresa finns det vackra och blomstande sommarminnen, så kommer jag snabbt in i passet och andetagen blir lugnare. mer helande. yogan hjälper mig också att minska stress och känna mer kärlek till mig själv. särskilt till min kropp och mitt utseende. jag tror att det har mycket att göra med hur jag viker mig nästan dubbel i bara trosor och alltså även måste skänka kärlek till alla små veck och gropar som syns så tydligt i skenet av en ljuslykta och morgonen som smyger sig in mellan mina gardiner. 

✿ att skriva. hej bloggen! jag behöver få ut mina ord. bluna och låta fingrarna fara fram över tangentbordet och låta allt som känns och ömmar bli till små svarta krummelurer, meningar, som blir till insikter, som blir till lättare andetag. och i takt med att jag publicerar känner jag att jag åstadkommit något. jag får så mycket mer förståelse till mina tankar när jag skriver. så jäkla helande. att skriva är som ett plåster på alla mina sår. xx

ett vykort från gotland. kanske den bästa stunden på hela resan. att stå på toppen av allt och känna mäktigheten ända in i det innersta.

Kommentarer
Postat av: Ebba Molin

jag tillhör också dom som måste röra på mig ordentligt för att må bra. lyssna på kroppen och röra mig i takt med andetagen. när jag fann yoga, meditation och dans genomgick jag en stor förändring till det positiva. jag lär mig mer och mer om mig själv, och övar varje dag på att se mig själv som en kär vän. kram

2015-08-24 @ 14:54:05
URL: http://molinebbas.blogg.se/
Postat av: ISA

SÅÅ rätt att ägna hösten åt saker som får en själv att må bra. Våga prioritera sig själv <3

2015-08-24 @ 23:17:08
URL: http://Http://isabyl.devote.se
Postat av: Anonym

Så viktigt att alltid alltid alltid leva efter vad som får en att må bra, som håller en i balans! Först då kan du känna igen den person du signalerar utåt gentemot andra, och visst måste man först se till att prioritera sitt ego innan man klarar av att rädda världen, tänker jag:)

Ang. löpning har jag haft ungefär samma dilemma. Men på senaste har något släppt och jag älskar det så så mycket igen, när prestationsångesten är borta (jag tror det var det, nu såhär i efterhand, som förstörde lite av magin förut). Jag mäter varken tid eller sträcka längre vilket hjälpt mig mycket.

2015-08-25 @ 05:33:12
Postat av: Börje

Precis så är det, att skriva hjälper mycket. Så jag måste också börja blogga mera, det har blivit lite på senaste tiden.

2015-08-25 @ 15:10:24
URL: http://www.ugglan.panatet.se
Postat av: Ylva

Hej Hannah. Jag gillar din blogg och ditt sätt att skriva så mycket! Jag har en undran och den är om du kan beskriva lite mer vad meditation är? Eller vad det är för dig? Hur du gör, hur du lärt dig, om du följer något slags program, och så vidare? Jag är nyfiken själv men skulle någon fråga mig vet jag egentligen knappt vad det är. Skulle vara jättekul om du kunde skriva lite om det. Kram!

2015-09-01 @ 15:19:46
Postat av: Ylva

Hej igen! Du får gärna berätta lite mer om yogan också, vilken typ av yoga du utför, och om det hänger ihop med meditationen? Inget krav på något stort inlägg om det här! Bara några ord om du känner att du har lust.

2015-09-01 @ 15:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0