sodastreamad sockerdricka.

snart ett år gamla vykort från min första vecka i mitt nya liv i skövde.


☮  ☮  ☮  | att se tillbaka på det år som har gått är en märklig upplevelse. fysiskt blir hela kroppen varm och kall på samma gång. varm, för att hjärtat klappar hårt, hårt, hårt för allt det fina som hänt. kanske det finaste i mitt liv. och kall, för att det svider så att tänka på den vår som gjorde tusen hål i mig. pistolskott. har aldrig fått så många på rak förut.

under täcket har jag förälskat mig i kärleksvisioner. på höga berg har jag känt hopp. i en matsal klockan tre har jag känt tårarna bränna bakom ögonlocken. på en bro i midnatten har jag kikat ner och beskådat livets skörhet. tidiga morgnar har jag känt ånger. på middagar har allt i mig bubblat som sodastreamad sockerdricka. ett lyckorus som aldrig tycks ta slut.

ungefär så beskriver jag det år som varit mitt första på utbildningen i skövde. från en blomstrande äppellund till tårar vid en söndrig kakelugn. jag har varit kär i allt som heter livet och hatat det lika innerligt några stunder om. att livet i bland kan kännas som en berg och dalbana, det kan jag sannerligen skriva under på. med bläck. hårt. rispa det i skolbänkar och i blåa och röda plåtskåp.

nu ska jag ge mig ut över haven i stället. räknar ner dagarna och plötsligt känns det sådär varmt och kallt igen. livet. alla kännslor ska med. min kropp och själ lämnar inga rum och monotoma stunder. svart på vitt och yin på yang om vartannat. kyssar och slag. i bland känns det som om det bara är jag som kan känna lyckorus och isande ånger på samma dag. i bland på samma timma.

över land och hav. över berg och dal. jag får väl finna mig att det är det här som är livet. att det är det här som är jag.

godnatt.

i bland undrar jag om jag inte borde stanna hemma och gå i terapi i stället. men kanske är ett gäng månader på nya zeeland samma sak? åh, jag hoppas verkligen det.

 
DET BÖRJAR BLI LÄSKIGT nu. ✈ | lite åtminstone, då jag i dag bokade mitt första boende i NZ. i christchurch landar jag och ska bo i två veckor innan jag reser vidare mot, wanaka som ska bli mitt nästa stopp enligt den planeringen jag gjort mig i dag. om en undrar hur sjutton jag har tid med allt detta så ska jag säga att jag är sjuk och det är väl tajming det då jag faktiskt måste vara kvar här i mitt tonnårsrum och planera och inte springa runt i malmö och fika hit och dit. en måste ju spara pengar om en ska äventyra i NZ i ett gäng månader!

men på tal om fika så vill jag berätta om en magisk matupplevelse. var nämligen med mamma på incognito i lund här om veckan och bad om ett veganskt alternativ, då det inte (längre) fanns på menyn. och se där vad mästerkocken skrapade i hop! så HIMLA gott. rostade nötter, groddar, ruccola, babyspenat, tomater, soltorkade tomater, grillad paprika och en fantastisk svamphistoria. så dagens tips är alltså att be om ett vego-alternativ nästa gång du är på incognito, kanske blir det ej som ovan, men det kommer garanterat bli galet gott!! 

ps. jag saknar stugan. och stranden. ska eventuellt fara dit i helgen av en alldeles särskild anledning. känner redan att det är en dum idé. undrar vad universum har planerat för mig egentligen. en kan ju inte gå och börja tycka om någon mycket nu. vad är poängen med det egentligen? tänker i bland att det kanske finns en gräns. there's only so much vardagsglitter a person can take liksom. well, det ska hur som haver bli spännande att få reda på det. ha det fint vänner. nu ska jag fortsätta lyssna på coffeehouse country (ej ironisk, jag tycker faktiskt om country) och krya förkyldning. p u s s

hyllning till jenny.

 
☮ ♥ | det är lördagskväll och jag står på baksidan av centralen utanför min lilla peugot som jag kört hit, nedcabbat, utan tak och med den hemmasnickrade basen dunkandes ända in i själen. hon kommer gående mot mig med ett lättat leende, röda läppar, blont hår som stjärnorna och ögon leende som sommarhimlarna. högmidjad svart kjol, grått linne som sitter högt i halsen och the smiths på läpparna. min syster är det finaste utav nittiotalet och tjugotalet på samma gång och alla blickar vänder sig om när hon går mot mig, kramar om och hoppar in i bilen. hon går första året på gymnasiet, har precis picknickat med ett stort, stort gäng vänner som nu - nästan alla - ska ut på dansgolvet. utom min syster. min syster ska hem. hon är lättad och lycklig, har slutat kvällen liksom på topp och ser fram emot tekoppen och det mjuka täcket, tv-serien och att somna tidigast med en podcast i öronen.

även när jag gick på gymnasiet fanns pressen att en skulle gå och festa. inte ut och dansa som en säger nu, när en är lite äldre och vet hut när det gäller alkoholen. på den tiden skulle det krökas ända in på småtimmarna och dansen var mest en tajt klänning och höfter som skulle smekas utav pojkars blickar där de står med ölflaskor och kyssvänliga läppar. jag hatade det, gick aldrig på fester som jag kunde undvika att gå på men hade alltid lite oro i mig att jag kanske borde gått ändå. borde. men när jag väl gick, ja, då hatade jag det. jag förstod helt enkelt inte hur det plötsligt kunde bli så, att shots, främlingars tungor i min hals och dålig musik på så hög volym att en var tvungen att skrika i kompisens öra skulle vara roligare, och viktigare än spelkvällar med te och prat om livets pirrigaste ting. men osäkerheten lämnade mig aldrig. borde inte jag vara på festen ändå? ska jag kanske gå? fastän jag inte ville. 

när jag ser min syster ser jag en snygg tjej, en cool tjej, en tjej jag hade sett på gatan en lördagskväll och tänkt att, jaha, nu ska hon väl ut och festa som alla andra, alla andra vackra och coola. och jag ska hem. men min syster, hon är precis så opepp på festandet som jag var, med en smärre skillnad: hon står för det. leende som en sommarhimmel, ögon klara som augustistjärnorna. 

åh, jenny. om du hade gått i min klass på den tiden, och vi vore vänner, gudars vad jag hade älskat att vara kompis med dig. en hyllning till min syster, som inspirerar mig att sträcka på ryggen och stå upp för att jag inte gör vad jag tror att jag borde, vad jag tror att alla andra gör, inspirerar mig att göra min egen grej.
älskade syster. här kommer en låt till dig: 

markus krunegård - korallreven & vintergatan

över molnen och under ytan, när jag blundar, när jag somnar.



☮   ☮   
 
jag har inte kunnat sova på flera nätter. och jag vet att det bara ÄR mycket nu. i hela mig är det mycket. länge har jag kännt mig som ett glas fyllt upp till maximalt som alldeles snart svämmar över men aldig gör det. kanske är det som att sömnlösheten som säger i från. i går natt, i badrummet började plötsligt allting snurra och jag mådde illa och kände mig aningen spyfärdig. pappa föreslår att det är på grund av att jag haft lite problem med trummhinnan och att jag dessutom sovit (försökt sova) med vätska + bomulstuss i örat under natten. men jag tror att det är min kropp som lite säger i från. du känner för mycket nu hannah, du känner för mycket hela tiden. och du ignorerar alllt. 

kanske ska jag låta mig gråta i några vänners famnar i helgen. kanske ska jag bara låta mig få leva kravlöst. cigaretter. skrik. våta kinder. att vara snart tjugoett och jättemycket i mitten av allt, allt, allt. kanske är det fullt okej, kanske borde det vara så, att allt håller på att svämma över då. när en är snart tjugoett, vild, hippie, galen och jättemodig.

men samtidigt så jävla rädd ändå.

kyss mig i nacken igen.

 
en mobilanteckning från häromnatten:

☮ | det regnar 
jag ligger vaken
rummet doftar rökelse och täcket är prassligt
vi har skrivit godnatt och jag har ignorerat rösterna i mitt huvud
de som oroar sig
jag tycker om hur jag lärt mig att det alltid ordnar sig när det kommer till kärlek
även om det går alldeles fel så ordnar det sig
jag tänker och undrar varför jag inte lärt mig att allt ordnat sig när det gäller andra saker också
särskilt när det gäller kroppen min
länge har jag burit på dessa rädslor
sjukdomen lämnar mig aldrig
den har rotat sig fast
rötter som knutit sig fast runt hjärtat
hindrar det från att bulta vissa dagar
kippar allt oftare efter andan åt min egen spegelbild än kyssar i nacken 
allt ordnar sig 
visst är det väl så
 
det är när den hindrar mig från att känna lyckan i allt annat som sjukdomen blir farlig
bestämmer mig
att aldrig
ska kilon betyda mer
än kyssar i nacken 
 
jag saknar honom 
skriver 
du gör mig glad 
ser in i min spegelbild, säger du med, 
kära hannah, 
fastän du är en idiot i bland 
du med | 

margo.


P A P E R T O W N S ✈ | i går såg jag och michaela papertowns, på bio. tyckte om den på många speciella vis, särskilt eftersom följande. en text jag skrev i bilen, innan jag körde hem till sextiotals soul och älskade vinden i håret, det lätta regnet och att få gråta lite för första gången på månader. allt som jag hållt inne kom ut. bara det är en anledning till varför det var en så j-ä-k-l-a bra film. SE DEN! 


 
margo
jag känner mig lik henne
hur känslan att inte ha ens en liten ledtråd
ett nålsöga av aning om
vem jag är
kan kännas så stor
så övermäktig
att allting annat försvinner
ett tunnelseende
en känsla av att bara 
behöva
komma
bort

margo kändes som en väldigt olycklig människa
som eftersträvade små stunder 
ibland även stora
som gav lyckorus
som gjorde olyckan, den övermäktiga känslan
någonstans värd ändå

jag är som margo
bär ofta på för mycket
det tar ofta över mig
flodvågsliknande, stormvindar, vulkanutbrotten
men då och då finns de där stunderna
känslan av att stå högst upp på toppen av ett berg och se ut över världarna
vinden i håret när jag kör på landsvägarna och sjunger högt med till tonerna fastän alla blickar stirrar
morgondoppet
ingen annan har vaknat än
bara jag och havet
spegelblankt saltvatten som slutar vid oändligheten
 
resten utav tiden
livet
går ut på att överleva
överleva känslorna
och övermäktigheten
olycklighetskänslan
flodvåg, storm, vulkanutbrott

för att sedan
sällan men älskvärt
uppleva
de där små stunderna
som gör det så himla åh så himla
värt
att leva

trots allt

du kommer vända upp och ner på allt, det vet jag med största möjliga säkerhet.


✿ ✿  ✿ 
 
vinkar hej och vill mest visa hur en alldeles vanlig men jättegod gröt kan se ut! fiberhavregryn kokt med en halv banan, chiafrön, lite salt och toppad med mer banan, hallon, solrosfrön och kanel i massor!!

i dag ska jag fara till lund, luncha, gå på bio (älskar bio) och bara ha det så jäkla efterlängtat fint och pratit med min saknade cykelsyster, aka michaela som jag inte träffat seden sthlms-visiten. längtar. en annan sak jag längtar efter är honom, men det tar vi en annan dag. puss.

att stå på toppen av allt och känna mäktigheten ända in i det innersta.

M Å N D A G | för en vecka sedan kom jag hem från en lång, solig och mysig långhelg på gotland. vackra vyer, god mat, bra podcasts i mina lurar, fina fik, god föda och mysigt sälskap. på utsidan skulle säkert alla mina vykort från resan ses som underbara, och den som kikat på min instagram kanske har tänkt "vilken underbar resa hon verkar ha". och åh, det var verkligen en F-I-N resa. men faktum är, att jag mådde så himla dåligt under de där dagarna. jag trodde att det var PMS, men egentligen vet jag ännu inte varför. kanske är det bara mycket nu. vad vet jag. 

hur som haver bestämde jag mig för att återgå till de där sakerna som jag, med säkerhet vet får mig att må bra, att samla upp dem i mitt liv igen, och se till att jag får vara med om alla minst en gång om veckan, men gärna helst varje dag. här kommer en lista:

✿ läsa. just nu läset jag Harry Potter and the Order of the Pheonix, snart är den slut och då tänkte jag hugga in i faktaböcker inspirerade av psykologi och beteendevetenskap. självhjälpsböcker av forskare, sådant klychigt men ändå så smart att läsa när en behöver styra upp i sitt inre. 

✿ springa. att motionera är viktigt för allas välmående, och jag tror att det är extra viktigt för mig. jag ser min pappa bli allt mer trött och deppigare när han inte rör på sig. vi båda är liksom konstruerade för att varje dag använda våra kroppar i någon form av träning. att springa varje dag orkar inte kroppen med, särskilt eftersom jag är ganska tävlingsinriktad när det kommer till min löpning och gärna vill slå mina tider och så vidare. men ofta. med en podcast i lurarna, rock n' rolling the seventies eller bara tystnaden. höra havsbrus, prassel från äppelträdens tidigt fallande löv och skratten från barnen i lekparken.

✿meditera. så fort jag kom hem från gotland började jag en intensiv utmaning för att komma tillbaka i meditationens värld igen. jag mediterade i tjugo minuter morgon och kväll för att nu, under helgens gång kunna korta ner allt lite. i morse mediterade jag i 11 minuter och jag ska försöka fånga solnedgången och meditera i kväll igen, i går mediterade jag inte alls. meditationen hjälper mig att tänka klarare, att fokusera på det som är viktigt, minska stress och får mig att känna mer kärlek - till mig själv och andra.

✿ yoga. för mig är yoga kärlek och lugn. jag får i bland dra mig ur sängen, men när jag tänt några ljus, kanske lite rökelse, kysst kalkstenen från gotland som jag lite religöst håller om för att minnas att i smärta finns det även vackra ting, även i en svidande gotlandsresa finns det vackra och blomstande sommarminnen, så kommer jag snabbt in i passet och andetagen blir lugnare. mer helande. yogan hjälper mig också att minska stress och känna mer kärlek till mig själv. särskilt till min kropp och mitt utseende. jag tror att det har mycket att göra med hur jag viker mig nästan dubbel i bara trosor och alltså även måste skänka kärlek till alla små veck och gropar som syns så tydligt i skenet av en ljuslykta och morgonen som smyger sig in mellan mina gardiner. 

✿ att skriva. hej bloggen! jag behöver få ut mina ord. bluna och låta fingrarna fara fram över tangentbordet och låta allt som känns och ömmar bli till små svarta krummelurer, meningar, som blir till insikter, som blir till lättare andetag. och i takt med att jag publicerar känner jag att jag åstadkommit något. jag får så mycket mer förståelse till mina tankar när jag skriver. så jäkla helande. att skriva är som ett plåster på alla mina sår. xx

ett vykort från gotland. kanske den bästa stunden på hela resan. att stå på toppen av allt och känna mäktigheten ända in i det innersta.

purple haze: en raw blåbärsdröm.


s ö n d a g. ☯ | och här kommer jag med en hel hög vykort på en kaka. tokigt många bilder, älskar det. älskar att fotografera. sällan blir det dock med min kära systemkamera, men när det väl händer kan set se ut lite som ovan.

jag älskar verkligen att stå i köket. att koka i hop veganrätter är något jag blivit lite lite lite utav en expert på sedan dess att jag klev ut ur normens lilla hörna och slutade äta kött och, så gott som alltid mejeriprodukter, ägg och dylikt (mer om min veganism kan en läsa här). det är så himla roligt, kreativt, meditativt och bara så jäkla härligt pyssligt att lägga allt sitt fokus kring att göra en god + vacker + spännande + smakrik rätt som kan passa gästerna. köket, du är min nya meditation!

ovan syns det som blivit lite utav min paradrätt i efterrättsväg. en raw blåbärscheececake. frozen, and delicious. och här kommer receptet:

 börja med att lägga fem dl cashewnötter i blöt, antingen kvällen innan eller åtminstone 3-5 timmar innan (ju längre i blöt desto mjukare fyllning).

nu är det dags att göra botten. mixa ett paket mandlar (200 g) med 10 färska dadlar (glöm inte att ta ut kärnan, försöker du mixa den blir mixern väldigt ledsen) och en nypa flingsalt. läänge, länge ska det mixas. under tiden kan du ta fram en rund form (med avtagbar botten) som du klär i plastfolie. platta ut botten ovan plastfolitet och frys in hela kalaset.

fyllnings-dags! sätt på en trevlig låt, som purple haze med jimi hendrix och ta fram cashewnötterna. mixa de tillsammans med minst två dl fysta blåbär, fem matskedar kokosolja, en tesked vaniljpulver, två matskedar honung och citronsaft efter smak. mixa till en trevlig creme de la creme de la edgar och lägg ovan botten som du nu plockat ut från frysen. toppa med lite flingsalt innan du fryser in den igen, i minst en timma innnan servering.

toppa med färska blåär, kokos och ett par kvistar lavender och ät!! mumma kardemumma tusen gånger om. och så himla enkelt dessutom! vegan och glutenfri, perfekt för alla elergiker! sådärja! kan vi inte kalla den för purple haze? vi gör det. ha det fint! xx

VINTAGE TROUBLE.

 
☮   ☮   ☮ 
 
här kommer ett litet och snabbt hejrop efter en lång tids frånvarande: hej! jag har haft jättemycket PMS och varit på gotland, fått lite fjärilar i magen och badat i havet och skrattat och gråtigt och älskat och hatat. låter väl lite som livets grejer i sig, visst gör det? synd bara att den jag älskat var någon annan och den jag hatat var mig själv. typiskt PMS.

i måndags var jag så n-e-r-e att, när vi kom tillbaka till sommarstugan efter gotlandsresan så bestämde jag mig för att stanna där några dagar. i självsamhet. tyckte det var en bra idé och jag tror att det hjälpte mig mycket mot min PMS att vara i fred lite och bara andas, springa vid havet, läsa hp och äta regelbundet och göra lunch-yoga på terassen. mediterade i tjugo minuter var dag, tror minsann att det hjälpte också.

men, i går fick jag nog, åkte till föräldrarna i skåne där jag är nu. i kväll ska jag på kalas och även om jag fullständigt brutit i hop i dag (över flyttkartonger, dammiga golv, dieter och grannar som leker motorsågsmasaker med trädgården) så mår jag nu himla mycket bättre än på länge. ska bli fint att hänga med ett gäng vänner på möllan och bara njuta lite över stadsbrus och fredagsrus. återkommer här snart igen. bloggen min är också något jag saknat. puss och tusen tusen tusen tack för alla historier om PMS!! tänker dela med mig mer utav min också, från och med nu. hjärta.

annika norlin.

 
det är lite märkligt hur det blir så att var gång jag skriver här är det något stort som surrar i tankarna. var gång jag kännner något, något väldigt väldigt starkt så skriver jag det här. som läsare kanske en kan tycka att jag är en väldans känslomänniska, det kanske jag är också men ofta så tar jag inte saker så hårt. det är mer det som händer i mig som bränner. snarare än det utanpå. 

jag har inte lyssnat på så värst många sommarprat i år, men i förrgår när familjen lämnade mig kvar i självsamhet här i stugan så har jag börjat och lyssna i kapp ganska itensivt på både nya och gamla sommarprat. det är en annan bra sak med den här lilla bloggen förresten, att jag känner mig mindre ensam när jag skriver här. hur som haver så fanns det ett prat som verkligen fastnade i mig.

A N N I KA N O R L I N, vad du är bra. | i hennes sommar pratar hon främst och mest om PMS. när jag var yngre trodde jag att PMS var ett annat ord för mens, det är först nu när jag blivit äldre som jag förstått att det inte är alla som lider av PMS undert sin mensperiod. och framförallt har jag lärt mig ett nytt begrepp, PMDS. här nedan har jag klistrat in vårdguidens lista på symptom för PMS/PMDS.
  • en känner sig orolig och ångestfylld 
  • får snabba humörsvängningar
  • lätt börjar gråta 
  • känner mindre lust att hitta på saker
  • känner sig trött och får mindre energi
  • får svårare att sova
  • blir svullen i kroppen och särskilt över magen
  • känner av spänningar i brösten eller att de blir ömma
  • får huvudvärk
  • blir hungrigare än vanligt och sugen på sött.
jag har PMS, och PDMS. jag har hört om människor som får supersvår mensvärk och ligger och krampar på badrumsgolvet i sin mensperiod. så ont har jag aldrig haft utav mens. men däremot psykiska svårigheter, det verkar moder jord ha berikat med i dubbla mängder i stället. jag tyckte det var så himla s-k-ö-n-t att höra någon annan utrycka sina problem - och sätta ord på sina problem angående PMS. vill sända tusen tusen tack till annika norlin för att hon gjorde just det. för att hon fick mig att känna mig mindre ensam när jag sitter här isolerad i stugan. jag vågar liksom inte träffa någon människa när jag mår såhär. jag känner mig helt utom kontroll och får för mig så mycket underliga ting och tänker så mycket orimliga tankar under min mensperiod att jag inte vågar låta någon annan få vara med om det. dessutom, som en kan läsa bland symptomen ofta så har jag sällan lust för något slags umgänge heller.

veckan innan upplever jag ett tryck mot bröstet. jag tappar energinivån till golvet, blir folkskygg och lättirriterad. vill inte umgås med någon. är så trött och slut att jag inte ens orkar ta beslut om vad jag ska äta till frukost och då kan det lätt bli så att jag bestämmer mig för att bli frukterian och bara äter frukt för att sedan totalomvända och sitta uppe till klockan tre på natten med havssaltschoklad och låtsas att det är min sista dag på jorden. i bland känns det så också. jag kommer inte vakna upp i morgon. jag kommer vara död. hejdå världen, jag kliver av. inget är värt. 

jag skulle kunna skriva MÄNGDER om vad jag känner och tänker och mår under dessa cirka tio dagar. skulle kunna berätta sorgliga saker, om hat och rädsla, om den svåra ångesten, om tårarna och döden som en längtan. så skulle jag kunna berätta ganska roliga historer också, som när jag åker till ica maxi i pyjamasbyxor och stora soglasögon, tokköper frukt då jag nyss fått för mig att bli frukterian och alla tanter tappar hakan när jag rullar in på parkeringen i min cabbe med hardcore black metal dunkande ur högtalarna på högsta volym. "du ser för snäll ut för att lyssna på det där skräpet". fuck off tänker jag och går ilsket in i butiken, barfota, för jag glömde skorna men fattar inte vart. men för nu så vill jag mest be er som läser detta att själva berätta om vad ni upplever i er mensperiod. PMS? svidande fysiska smärtor? urinvägsinfektion? PMDS? under tiden ska jag lägga mig i rummet ovan. lyssna på while she sleeps eller black sabbath och meditera. xx

back to the gypsy that i was.

 
✿ ☮ | ibland blir jag helt jävla galen på mig själv. orkar inte en sekund till av mina tankar och mitt sälskap. håll käft säger jag till mig själv och blundar. försöker meditera, i lotusställning framför ett tänt ljus men inser snart att det är inte det som kommer hjälpa mig nu. jag behöver action, göra något åt den galenskap som är det bråk som jag för mellan mig och mig. om det är något jag är rädd för inför min resa i höst så är det just det. att bli helt jävla galen på mig. 

allt det där som gör ont i mig nu är inte mitt fel. jag vet det, men jag glömmer ofta bort att tänka den tanken. i våras sa jag ja till alldeles för mycket och blev tja, faktiskt utbränd, för andra gången, på köpet. fortfarande kan jag vakna upp på morgonen med ett tryck mot bröstet. delvis utav stress men också utav sorg då det tog så mycket av mig. att inte tänka på mitt inre, mitt välmåend utan att bara springa efter borden, måsten och vad andra vill tog så mycket utav mig att det som blev kvar var ett stort dumt tryck mot bröstet. 

många utav de där sakerna jag ja ja till var på grund av vilka krav jag tyckte mig ha från andra. jag vågade heltenkelt inte ställa mig upp och säga ifrån. så många gånger tårarna brände bakom ögonlocken när vi avslutat våra möten med den föreningen jag medverkade i under den tiden. jag hade sagt ja fastän jag inte hade varken tid, kraft eller kunskap till att göra det som skulle göras. och när de frågar hur jag mår så biter jag i hop. 

alla de där morgnarna jag vaknade upp och inte ville mer. ville inte gå till föreläsningarna, ville inte äta frukost, ville ingenting för ingenting var roligt, allt var jobbigt och bröstet värkte. jag körde bara på.

åh, jag vet inte vart jag ska komma med detta egentligen. i öronen spelas the lord of the rings - two towers soundtrack och på himlen kämpar en sol med att hålla sig strålande när himlen blir molningt vit i väntan på den åska som ska dundra i kväll och jag sitter på altanen och bara är, är, är. jag har semester, inget jobb kvar och bara två saker på att-göra-listan som liksom m-å-s-t-e göras och trots att det bara är två ynka ting så har jag tryck mot bröstet. och jag vet, med erfarenhet att det är på grund av utbrändheten. jag har blivit så otroligt stresskänslig på grund av den. åskan smyger sig närmare. jag biter i hop för att inte få ett utbrott.

den tionde september reser jag. och då reser jag själv. jag har ingen annan att förhålla mig till. vill jag så gör jag. vill jag inte så gör jag inte. och jag tänker i dag att det är precis det min resa ska symbolisera. ett startskott för en ny del utav mitt virrvarr till liv. för jag vet att om jag inte mår bra så kan jag inte göra bra. och även om jag är en fantastisk person med flera bra egenskaper så är jag ingen övermänniska. jag kan inte säga ja till allt för jag klarar inte allt. ingen klarar allt.

alla dessa bråk jag för mellan mig och mig. alla dessa borden och måsten och krav, som kommer både innifrån och utifrån. de ska jag radera. förvandla tunga stenar till vindpustar. finna ett sätt att våga ställa mig upp och säga i från. säga nej, jag kan inte. både till mig själv och till andra. inifrån och utifrån. vi lever i ett samhälle där en ska vara någonslags övermänniska, som kan allt, klarar allt. är bäst och vackrast. ingen är bäst eller vackrast. jag är inte bäst eller vackrast. men jag är bra och vacker. och någonstans får det vara nog. får det vara okej.

och med de där orden släpper trycket mot bröstet lite grann. jag låter att-göra-listan vila tills i morgon och tar tiden att ta hand om mig själv i stället. | rubriken kommer från låten gypsy med fleetwood mac. tycker den passar sig när en inväntar en resa. take care. xx

southern sundown.

 
❤ ☼ ✿ ☮. | i lördags hade jag mitt allra sista jobb-pass på rotundan. när klockan slagit fyra plus så skyndade jag mig till stationen här i halmstad för att hämta upp världens bästa person för det som skulle bli fyra helt m-a-g-i-s-k-a bff-dagar. bff, ett sådant himla cheezy ord men som verkligen ÄR henne, och oss. för alltid. lite såhär såg det ut när vi hängde på stranden här om kvällen. med hale ale, blues pills i högtalaren och skratt som bubblade igenom hela kroppen. | nu har hon rest hemåt igen och här ligger jag och varvar graveyard med ane brun och försöker återigen finna ett sätt att låta allt som hänt landa i mig. jag tror jag ska ta mig en promenad till havet, det brukar hjälpa. frid, fröjd och pussar. xx


klara and me at the beach | beer, blues pills and laughter untill the sun went down.

jag gick en hel dag med tårar i ögonvrån.



"det är när en har blivit sårad förut. som en är rädd. när en vet hur det känns när besvikelsen kokar över. som det skaver. ord som inte kommer. känslor som jag gömmer. varför kan en inte skrika ut precis det en vill? varför finns det spel, pussel, och undanflykter? jag vill bara ha utflykter. jag vill bara ha dig." - midnattsord.


RSS 2.0