purple haze: en raw blåbärsdröm.


s ö n d a g. ☯ | och här kommer jag med en hel hög vykort på en kaka. tokigt många bilder, älskar det. älskar att fotografera. sällan blir det dock med min kära systemkamera, men när det väl händer kan set se ut lite som ovan.

jag älskar verkligen att stå i köket. att koka i hop veganrätter är något jag blivit lite lite lite utav en expert på sedan dess att jag klev ut ur normens lilla hörna och slutade äta kött och, så gott som alltid mejeriprodukter, ägg och dylikt (mer om min veganism kan en läsa här). det är så himla roligt, kreativt, meditativt och bara så jäkla härligt pyssligt att lägga allt sitt fokus kring att göra en god + vacker + spännande + smakrik rätt som kan passa gästerna. köket, du är min nya meditation!

ovan syns det som blivit lite utav min paradrätt i efterrättsväg. en raw blåbärscheececake. frozen, and delicious. och här kommer receptet:

 börja med att lägga fem dl cashewnötter i blöt, antingen kvällen innan eller åtminstone 3-5 timmar innan (ju längre i blöt desto mjukare fyllning).

nu är det dags att göra botten. mixa ett paket mandlar (200 g) med 10 färska dadlar (glöm inte att ta ut kärnan, försöker du mixa den blir mixern väldigt ledsen) och en nypa flingsalt. läänge, länge ska det mixas. under tiden kan du ta fram en rund form (med avtagbar botten) som du klär i plastfolie. platta ut botten ovan plastfolitet och frys in hela kalaset.

fyllnings-dags! sätt på en trevlig låt, som purple haze med jimi hendrix och ta fram cashewnötterna. mixa de tillsammans med minst två dl fysta blåbär, fem matskedar kokosolja, en tesked vaniljpulver, två matskedar honung och citronsaft efter smak. mixa till en trevlig creme de la creme de la edgar och lägg ovan botten som du nu plockat ut från frysen. toppa med lite flingsalt innan du fryser in den igen, i minst en timma innnan servering.

toppa med färska blåär, kokos och ett par kvistar lavender och ät!! mumma kardemumma tusen gånger om. och så himla enkelt dessutom! vegan och glutenfri, perfekt för alla elergiker! sådärja! kan vi inte kalla den för purple haze? vi gör det. ha det fint! xx

Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Gott!

2015-08-23 @ 15:14:27
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: elise

superfina foton hannah!

2015-08-23 @ 18:25:37
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Postat av: ISA

Men frestande bilder! ser ju apgott ut!

2015-08-23 @ 22:46:20
URL: http://Http://isabyl.devote.se
Postat av: Anonym

Hej!
Jag undrar, du som vegan, äter du honung? såg att receptet innehöll det, men veganer äter väl inte det med tanke på de negativa konsekvenserna för bina.

2015-08-24 @ 12:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0